tisdag 27 december 2011

Nu får de ju skärpa sig!

Tydligen ska LEGO lansera något nytt som riktar sig till flickor. Det måste därför vara rosa och utspela sig på en skönhetssalong. Eller? Länk

Jag är själv tjej och hade inga som helst problem med att leka med LEGO som barn. Då fanns det dessutom ännu färre färger på bitarna än vad som finns idag. Vi lärde oss att bygga stadiga hus (syrran byggde som en kratta), och när vi sedan insåg att vi inte kunde leka i LEGO-husen vi byggt, så var vi tvugna att komma på hur vi skulle lösa leka-i-husen-problemet.

Detta resulterade i att jag och min syster använde oss av LEGO-gångjärn, så att vi kunde öppna husen på mitten och sedan leka där inne.

Sen kom all den där "häftiga" LEGO:n där man bara fick en massa konstiga delar, och idag är det nästan omöjligt att få tag i normala bitar. Med normala bitar menar jag de bitar som är 2x4 "pluppar" stora.

Om LEGO nu ska göra färdiga skönhetssalonger får ju barnen själva aldrig lösa eventuella problem man kan stöta på i det kreativa skapandet. Och varför just en j-a skönhetssalong? Kan de inte bara lansera lite extra LEGO i rosa färg, om det nu är så förbannat viktigt med färg för flickor respektive pojkar. Jag ska nog inte ens komma in på mitt förakt för de rosa och blå LEGO-hinkarna som är till salu och som på ett fruktansvärt tydligt sätt riktar sig till barnets aktuella kön.

Jag är glad att jag inte har barn än, men oroar mig för den dag jag eventuellt får några... För det kommer att vara nära nog omöjligt att uppfostra fritt tänkande, problemlösande barn som får välja sin egen väg här i livet så som samhället och leksakerna ser ut idag.

Nej, en kolkrita och ett blankt papper får räcka. Till mat blir det vatten och bröd.

Jag överdriver, jag vet.

Men jag blir arg som fan.

Inga kommentarer: